Rancangan Pengajaran Harian.
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : Bakawali
Tarikh/Hari : 6.3.2016 / Ahad
Masa : 10.00 pg – 11.00pg (60 minit)
Bilangan
Murid : __/6 orang
(lembam) TH : 1)
2)
3)
Tajuk : Suku kata
KVKK.
Kemahiran : Lisan,
bertutur,menulis.
Standard
Kandungan : 3.1 Membunyikan suku
kata.
Standard Pembelajaran : 3.1.1 Membunyikan suku kata KVKK.
Pengetahuan Sedia ada : Murid pernah mempelajari suku
kata KVK.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat ;
1)
mewarnakan
4 daripada 5 suku kata KVKK yang betul dengan menggunakan krayon secara
individu.
2)
Memilih
4 daripada 5 suku kata KVKK dari carta KVKK secara individu.
3)
Mencari
4 daripada 5 suku kata KVKK dalam permainan ‘cari jalan keluar’ dengan betul secara
individu.
KBKK : Membuat ramalan,
meneliti dengan teliti, mengenal pasti.
Penyerapan
Nilai : Berani, taat pada
arahan, berusaha.
Unsur
Terapi : Terapi muzik,
terapi seni visual, terapi pasir, terapi main, terapi
pertuturan.
Resos
(BBM) : Laptop, carta KVKK, benang,
Permainan cari jalan keluar, pasir,
warna air, putik kapas, bola ping pong, ganjaran, point board,
kad mata.
Langkah
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
PdP
|
Catatan
|
Set
induksi
(5minit)
|
a.menonton video ‘suku
kata KVKK’.
|
1. Murid menonton video
mengenai suku kata KVKK.
2. Guru disoal jawab kepada
murid mengenai suku kata KVKK.
Cadangan soalan :
a. Apakah perkataan-perkataan yang anda
lihat tadi?
b. Anda rasa apakah yang kita akan
belajar hari ini?
3. kemudian, guru
memperkenalkan topik pada hari ini, iaitu suku kata KVKK.
|
Teknik Penggunaan
ICT,soal jawab.
Nilai : Taat pada arahan
Resos : laptop
Terapi : Terapi musik.
|
Langkah
1
( 15 minit)
|
Mewarnakan suku kata :
a.membaca dan mengulang
suku kata.
b.Mewarnakan suku kata.
|
1. Murid
diperkenalkan dengan jenis suku kata KVKK dengan menggunakan kadbod.
2.
Murid ditanyakan soalan berkaitan dengan suku kata KVKK yang ditunjukkan oleh
guru.
3.
Murid membaca dan mengulangkan suku kata KVKK sebanyak tiga kali dengan
bimbingan guru.
4.
Murid mengambil perhatian terhadap setiap setiap suku kata KVKK.
5. Kemudian,
guru menerang dan memberikan aktiviti mewarnakan suku kata KVKK kepada murid.
6. Murid
mewarnakan suku kata KVKK dengan menggunakan putik kapas dan warna air dengan
bimbingan guru.
7.
Murid menyebut suku kata KVKK yang
telah diwarnakan dengan betul dan jelas.
8.
Guru memberikan kad mata kepada murid yang pandai mewarnakannya.
|
Teknik : Memadan.
Nilai : Berusaha,
berani, taat pada arahan.
Resos : kertas warna,
kad mata, point board, kadbod, warna air, putik kapas.
Terapi : Terapi
pertuturan, terapi seni visual.
|
Langkah
2
(20
minit)
|
Memilih suku kata KVKK :
a.Memilih suku kata
KVKK.
b.Menulis suku kata KVKK
dalam pasir.
|
1. Guru
memperkenalkan permainan carta KVKK dan cara perlaksanaannya kepada murid
2.
Setiap murid diberikan dua peluang untuk membaling bola ping pong terhadap
carta KVKK sehingga terkena dalam carta tersebut dengan bimbingan guru.
3.
Kemudian, murid mengambil kad suku kata KVKK dari bahagian pola ping pong
yang terkena balingan tadi.
4.
Murid membaca suku kata KVKK yang diambil dan mengulangnya sebanyak tiga kali
dengan bimbingan guru.
5.
Selepas itu, murid menulis suku kata KVKK tersebut dalam pasir sambil mengeja
dan menyebut dengan bimbingan guru.
6. Guru
memberikan kad mata kepada murid yang pandai menulis dalam pasir.
7.
KMD: Kepentingan mengenal dan membezakan jenis suku kata KVKK dalam kehidupan
seharian.
|
Teknik : Memilih dan
mewarna.
Nilai : Berusaha, berani,
taat pada arahan.
Resos : Carta KVKK,
kadbod, bola ping pong, kad mata.
Terapi : Terapi main,
terapi pasir.
KMD
|
Langkah
3
(15
minit)
|
Penilaian : permainan
‘Cari Jalan Keluar’.
|
1.
Murid diberikan permainan ‘cari jalan keluar’ dan guru menerangkan cara
pelaksanaan permainan itu kepada murid.
2. Murid
memerhati dan meneliti permainan tersebut.
3.
Murid menggunakan benang untuk mencantumkan huruf-huruf suku kata KVKK yang
dicari dengan tujuan mencari jalan keluar dalam permainan tersebut
bersama-sama dengan bimbingan guru.
4.
Murid membaca dan mengulang jawapan yang dicari sebanyak tiga kali dengan
bimbingan guru.
5.
Guru memberikan kad mata kepada murid yang berjaya mencari suku kata KVKK.
6.
Guru menilai prestasi murid dengan jawapan yang dicari oleh mereka.
|
Teknik : Mencari.
Nilai : Berusaha, taat
pada arahan
Resos : Permainan cari
jalan keluar, benang.
Terapi : Terapi
Pertuturan.
|
Penutup
(5
minit)
|
Kognitif
:
a.Lembaran kerja.
Sosial
:
|
1.
Guru memberikan ganjaran kepada murid yang memperoleh mata yang tinggi.
2.Murid
ditanyakan soalan mengenal kepentingan mengetahui jenis suku kata KVKK dalam
kehidupan seharian.
3. Guru
merumuskan isi pelajaran hari ini kepada murid dan ingatkan pelajaran yang
akan datang kepada murid.
4.Murid
diberikan lembaran kerja untuk disiapkan di rumah.
1.Murid
menampal hasil yang telah dijawab dan diperbetulkan di buletin hasil kerja
murid sebagai hiasan kelas.
2.PAS
Kita menggunakan pelbagai jenis suku kata KVKK dalam kehidupan seharian.
|
Teknik : Bersoal jawab
Resos : Lembaran kerja,
ganjaran.
PAS
|
No comments:
Post a Comment