1.0 Pentaksiran dalam Pendidikan Khas.
Dalam konteks
pendidikan, pentaksiran dianggap sebagai suatu proses pembelajaran yang
merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah
maklumat tentang pembelajaran seseorang murid bagi sesuatu tujuan tertentu.
Hasil pentaksiran dinyatakan dalam bentuk skor. Skor mestilah sah dan boleh
dipercayai untuk memastikan keadilan kepada murid serta mengekalkan kewibawaan
institusi pentaksiran. Pentaksiran dalam Pendidikan Khas pula
bermaksud memberi maklumat dan gambaran tentang tahap penguasaan murid dalam
pelbagai kemahiran seperti membaca, menulis, mengira dan sebagainya. Dengan
cara itu guru dapat mengesan punca masalah yang dihadapi oleh murid dan
merangka intervensi, strategi pengajaran dan penempatan yang sesuai mengikut
tahap kebolehannya.
1.1
Tujuan
Pentaksiran.
Dalam
Pendidikan Khas, pentaksiran bertujuan memberi maklumat dan gambaran tentang
tahap penguasaan murid dalam pelbagai kemahiran seperti membaca, menulis,
mengira dan sebagainya. Dengan cara itu, guru dapat mengesan punca masalah yang
dihadapi murid, merangka intervensi yang sesuai, memilih strategi pengajaran
yang tepat dan menempatkan murid sesuai mengikut tahap kebolehan
masing-masing. Manakala tujuan keseluruhan
pentaksiran ialah untuk kemajuan murid dalam pembelajaran.
2.0 Kemahiran Bahasa Lisan.
2.1
Definisi
Bahasa Lisan.
Bahasa lisan ialah kegiatan melafazkan
bunyi-bunyi yang dilahirkan daripada alat sebutan (artikulasi) manusia.
Kemahiran tersebut merupakan kemahiran berinteraksi menggunakan bahasa.
Kemahiran bertutur berlaku pada peringkat pelahiran yang tidak boleh dicipta
oleh murid, tetapi mesti ditiru dan diajuk. Sementara model yang baik belum
tentu dapat menjamin ajukan yang baik. Namun begitu, model yang baik itu sangat
diperlukan kerana model tersebut mungkin akan menghasilkan tindak balas yang
baik juga.
Dalam ilmu
linguistik, bahasa diungkapkan dengan sempurna melalui pertuturan. Hal ini
demikian dalam bahasa tulisan, aspek sebutan seperti intonasi, rentak ,
tekanan, jeda dan persediaan tidak dapat digambarkan dengan jelas. Namun
demikian, ini tidak bermakna guru bahasa mengajarkan penguasaan audio-lingual
sahaja. Pernyataan di atas tadi memberi implikasi bahawa menghurai bahan
bertulis dengan tidak mengetahui pola-pola bahasa seperti yang terdapat dalam
pertuturan itu, sebenarnya tidak lengkap dan tidak sempurna sifatnya.
2.2 Jenis
masalah Bahasa lisan.
2.2.1
Membuang/meninggalkan (omission)
Bunyi huruf, perkataan, dan imbuhan
ditinggalkan ketika membaca, misalnya ”buah” disebut ’uah”, ”kering” disebut
”kerin”. Perkataan dalam ayat juga kerap ditinggalkan semasa membaca, seperti; ”Buku
itu sangat tebal. ” dibaca sebagai ”Buku itu tebal”.
2.2.2
Ulangan (repetition)
Mengulang-ulang
perkataan atau suku kata semasa membaca dan perbuatan mengulang ini bukan
disebabkan oleh masalah gagap.
2.2.3
Gantian (substitute)
Menggantikan
huruf atau perkataan dalam ayat yang dibaca, misalnya ”ladang” disebut
”lalang”. Manakala terdapat perkataan yang digantikan dengan perkataan lain
sehingga boleh mengubah maksud ayat.
2.2.4
Tambahan (insertion)
Bunyi huruf
atau perkataan ditambah semasa membaca, misalnya “buah” disebut “buwah”. Manakala
penambahan perkataan berlaku seperti berikut; ”Saya suka makan rojak.” dibaca sebagai
” Saya sangat suka makan rojak.”
2.2.5
Pembalikan (reversals)
Huruf,
perkataan, atau frasa dibaca secara terbalik atau songsang. Contoh ; ”Bala”
disebut ”laba”, manakala pembalikan perkataan dalam ayat berlaku apabila
perkataan diubah kedudukannya, contoh: ”Dia makan nasi” dibaca sebagai ” Dia
nasi makan”, dan begitu juga dengan pembalikan frasa.
2.3 Punca yang
mempengaruhi kemahiran Bahasa Lisan.
2.3.1
Umur.
Umur seseorang
dapat membezakan pertuturan. Murid-murid bertutur secara pelat dan tidak lancar
manakala orang dewasa pula dapat bertutur dengan lancar dan butir-butir
pertuturan dapat difahami dengan jelas.
2.3.2
Alam sekeliling.
Alam sekeliling
atau sesebuah kawasan dapat mempengaruhi pertuturan seseorang individu ini
kerana setiap kawasan yang berbeza mempunyai dialek kawasan masing-masing. Biasanya
faktor taraf sosioekonomi dan perhubungan keluarga boleh mempengaruhi
perkembangan bahasa kanak-kanak.
2.3.3
Fizikal.
Pertuturan biasanya
terhasil daripada alat-alat vokal manusia. Jika secara fizikalnya didapati
bahagian-bahagian ini rosak atau tidak dapat berfungsi dengan baik, maka sudah
pasti kanak-kanak itu tidak dapat bertutur dengan baik. Kecacatan fizikal juga dapat
mempengaruhi pertuturan sesorang.
2.3.4
Jantina
Jantina yang
berbeza dapat mempengaruhi pertuturan. Lelaki kebiasaannya bertutur dengan
suara yang kasar atau parau manakala perempuan pula akan bertutur dengan sopan
dan lemah lembut. Didapati kanak-kanak perempuan terlebih dahulu dapat bercakap
berbanding kanak-kanak lelaki.
Hal ini disebabkan oleh perkembangan jasmani
kanak-kanak perempuan yang berkaitan dengan urat saraf pertuturan mereka yang
berlaku lebih cepat berbanding kanak-kanak lelaki.
2.3.5
Kesihatan.
Kesihatan amat
penting untuk mendapatkan pertuturan yang baik dan lancar. Jika seseorang
individu itu menghadapi masalah kesihatan, pertuturan mereka tidak jelas dan
tidak dapat menyampaikan maksud yang ingin dinyatakan . sebagai contoh, pesakit
strok atau angin ahmar, mereka tidak dapat bertutur dengar lancar dan baik
kerana kesihatan mereka amat lemah dan sukar untuk bercakap. Hal ini akan
menyebabkabkan halangan dalam komunikasi.
2.3.6
Kecerdasan.
Kecerdasan pula
melibatkan proses minda. Setiap orang mempunyai kecerdasan otak masing-masing.
Kecerdasan seseorang dapat dibezakan melalui pertuturan mereka. Sesorang yang
cerdas dapat mengeluarkan idea atau pendapat yang bernas serta dapat
menyelesaikan sesuatu masalah dengan cepat dan betul.
2.4 Kesan masalah Bahasa Lisan.
Kesannya akan
menyebabkan murid untuk ketidakbolehan mentafsir simbol (huruf/visual) untuk
diterjemahkan sebagai ayat atau perkataan secara lisan. Mereka akan mempunyai konsep
kendiri yang rendah dan tidak matang dari segi emosi dan intelek. Mereka juga lemah
daya ingatan dan gagap. Malah, mereka juga mempunyai gangguan pengamatan dan mudah
hilang tumpuan. Murid-murid tidak dapat mendiskriminasikan bentuk, kedudukan,
nama, sebutan dan turutan abjad dalam sepatah perkataan. Selain itu,
murid-murid juga tidak dapat mengingatkan ciri-ciri dan atribut yang disebutkan
di atas tadi untuk 26 abjad dan empat diagraf. Syarat-syarat yang dikenakan
untuk membaca seperti melihat dari kiri ke kanan bercanggah dengan kebiasaan
melihat dari kanan ke kiri.
3.0 Pembinaan Instrumen.
3.1 Kepentingan
pentaksiran.
Antara
kepentingan pentaksiran adalah mengesan keberkesanan pengajaran dan juga menjalankan
tindakan susulan yang sesuai dengan serta merta. Selain itu. merancang aktiviti pengajaran mengikut keperluan perkembangan dan
pertumbuhan murid. Ia juga membantu untuk mengesan perkembangan murid secara menyeluruh dan mengenal pasti
kelebihan dan kekurangan murid dalam pengajaran dari masa ke semasa. Malah, ia mengenal pasti
pelbagai potensi murid secara menyeluruh.
Akhirnya,
ia juga proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang murid dalam
pembelajaran, menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan
pembelajaran, mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran
serta memperbaiki pengajaran dan pembelajaran.
3.1.1 Profil
diri sasaran (Contoh)
Nama : Nurul Natasya bt. Muhammad Norhisyam.
Umur : 12 Tahun
Alamat : 548, Lorong Bukit Puteri 1/58, Bandar
Puteri Jaya, 08000 Sungai Petani, kedah.
No I/c : 060901-13-1150
No OKU : LD 020513000023
No Tel : 019-8464927.
Sijil Kelahiran : sk 298464
Masalah pembelajaran yang dihadapi : lembab dan masalah pertuturan.
3.2
Instrumen Pentaksiran.
3.2.1 Rekod
kekerapan.
SJKT
Lasang Perbadanan.
|
|
NAMA
GURU
|
Pn
Annaletchumy
|
OPSYEN
/ GRED
|
Pendidikan
Khas
|
SUBJEK
/ MASA
|
7.45-9.00
|
TARIKH
|
9/3/2015
|
1. Selalu
2. Tiada
Bil
|
Jenis Tingkah Laku semasa
aktiviti-aktiviti berkaitan Bahasa lisan dijalankan.
|
1
|
2
|
Jumlah
|
a) Agresif
|
||||
1
|
Membaling buku atau barang lain.
|
/
|
||
2
|
Mengoyang-goyangkan badan
|
./
|
2
|
|
3
|
Menonjolkan diri untuk menjawab soalan (menarik
perhatian)
|
/
|
||
b)
Pasif
|
||||
4
|
Mengasingkan diri
|
/
|
||
5
|
Berkhayal semasa bertanyakan soalan
|
/
|
1
|
|
6
|
Lambat dalam menjalankan tugas
|
/
|
||
c) Masalah
Emosi dan Tingkah Laku
|
||||
7
|
Terlalu malu dan pendiam
|
/
|
||
8
|
Cemas
|
/
|
1
|
|
9
|
Kelihatan sugul
|
/
|
||
d) Masalah
Pembelajaran (kognitif)
|
||||
10
|
Kurang daya ingatan
|
/
|
||
11
|
Tidak boleh menulis huruf sendiri
|
/
|
2
|
|
12
|
Tidak boleh membunyikan huruf sendiri
|
/
|
3.2.2 Rekod Anekdot.
Pemerhati
: Komathi a/p Elangovan.
Tarikh pemerhatian :
7/9/2014
Masa pemerhatian
: 7.45 am – 9.00 am.
Nama pelajar : Nurul Natasha BT. Mohamad.
Penerangan tentang kejadian :
Natasha pada mulanya, keliru dengan abjad
b dan d. dan dia juga terkeliru dengan kelima-lima bunyi tersebut. Contohnya,
huruf C dia membunyikan bunyi huruf a.
Manakala untuk huruf a , dia membunyikan bunyi huruf d. Selepas mengajar
Natasya huruf-huruf tersebut secara interaktif, iaitu dengan menggunakan
perisian computer, Natasya menunjukkan minatnya terhadap bunyi-bunyi abjad
tersebut dan dia juga berjaya menyatakan dengan betul aturan huruf-huruf
tersebut dengan bunyi-bunyinya sekali. Selepas menagajar abjad, Natasya diberi
latihan menulis abjad dengan membunyikan fonem huruf tersebut. Dia berjaya
melakukan aktiviti tersebut, walaupun dia melakukan beberapa kesilapan kecil
semasa pelaksanaan aktiviti itu.
Penerangan tentang lokasi/ latar belakang kejadian :
Lokasi yang digunakan untuk mengajar
Natasya ialah kawasan persekitaraan luar bilik darjah(sunyi). Keadaan tersebut
sesuai untuk Natasya fokus terhadap proses pembelajaran dan pengajaran yang
dijalankan.
Nota, cadangan dan langkah:
Pemilihan suasana pembelajaran
memberi kesan kepada pelajar untuk menumpukan perhatian terhadap proses
pengajaran dan pembelajaran.
Tandatangan:
.........................................
(Komathi a/p Elangovan)
3.3
Cara yang digunakan untuk melaksanakan pentaksiran.
3.3.1 Pemerhatian.
Pemerhatian
merupakan satu kaedah yang selalu dijalankan oleh para profesional atau guru
untuk mengumpul maklumat, khususnya berkaitan tingkah laku seseorang murid. Pemerhatian
yang dibuat perlu direkodkan dan terdapat beberapa cara untuk merekodkan hasil
pemerhatian. Penilaian dilaksanakan melalui pemerhatian terhadap tingkah laku,
perbualan atau interaksi dan hasil kerja murid. Melalui pemerhatian terhadap
tingkah laku, murid menunjukkan kekerapan agresif dan masalah pembelajaran
kognitif dalam kemahiran Bahasa lisan. Manakala darisegi perbualan, terdapat
kelemahan dalam menentukan fonem untuk huruf-huruf yang betul. Murid tersebut
adakalanya terkeliru antara beberapa huruf, contohnya untuk huruf “a”, dia
menunjukkan huruf “c”. Selain itu, murid tersebut dapat berjaya melaksanakan
aktivti-aktiviti berkaitan kemahiran Bahasa lisan walaupun dia melakukan
beberapa kesilapan kecil selepas mengajar huruf dan bunyi kepadanya.
3.3.2 Sampel Kerja.
Salah
satu sumber maklumat yang sedia ada berkaitan murid adalah sampel-sampel kerja
yang dihasilkan oleh murid dalam mata pelajaran yang diikutinya di sekolah. Ia
dilakukan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Guru membuat analisis sampel
kerja. Murid tersebut pada awalnya mengahadapi kesukaran untuk membunyikan
fonem yang betul untuk huruf yang betul. Selepas mengajarnya huruf dengan
fonemnya melalui ICT, dia dapat mengingati dengan baik. Apabila diberi latihan
sebagai langkah pengukuhan, dia berjaya melakukannya walaupun terdapat beberapa
kesilapan kecil. Latihan pengukuhan tersebut dapatlah dijadikan sebagai sampel
kerja kepada guru untuk membuat analisis terhadap kelmahan dan kelebihan murid.
3.4
Analisis Maklumat.
3.4.1 Min untuk boring
kekerapan.
i. Untuk
tingkah laku yang selalu dilakukan : Jumlah kekerapan/Tingkah laku (selalu)
= 12 / 6
= 2
ii.
Untuk tingkah laku yang tidak dilakukan : Jumlah kekerapan / Tingkah laku (tidak)
= 12 / 6
= 2
3.4.2 Kelemahan murid.
Murid
tersebut dapat memahami sesuatu pembelajaran jika ia diajar beberapa kali. Murid
tersebut juga tidak dapat membaca dan membunyikan huruf a, b, c, d dan e
apabila tidak mengikut urutan huruf-huruf tersebut kerana terkeliru dan
melupakannya. Murid tersebut mengenal dan menyebut bunyi a, b, c, d, dan e
apabila diberi urutan yang betul dan murid tersebut juga terkeliru apabila
huruf-huruf tersebut tidak mengikut urutan. Selain itu, dia juga menyebutkan
bunyi huruf sesuatu huruf itu untuk huruf yang lain. Contohnya, apabila tempat
huruf a digantikan dengan huruf c, murid tersebut tetap membunyikan bunyi huruf
a. Hal ini berterusan untuk huruf-huruf yang lain juga disebabkan murid
tersebut menggunakan kaedah hafalan untuk mengingat posisi dan bunyi huruf tersebut.
3.4.3 Kelebihan murid.
Murid
tersebut juga dapat mengenali urutan huruf a, b, c, d, dan e itu dan juga dapat
menyebut bunyi-bunyi huruf itu dengan betul apabila guru menunjukkan
huruf-huruf itu. Murid itu tidak mudah
hilang tumpuan malah bekerjasama dengan gurunya sepanjang tempoh beliau
melaksanakan pengajaran. Malah, dengan
mematuhi disiplin, murid tersebut juga sentiasa mengingati dan menanamkan
sifat-sifat yang baik dalam diri dan membuang sifat-sifat negatif yang tidak
perlu ada dalam diri mereka. Murid tersebut juga suka jika menggunakan ICT
untuk mengajar. Ia merupakan kaedah yang mudah dan senang diingati oleh murid
tersebut.
4.0 Strategi dan Intervensi.
4.1 Strategi untuk
Kemahiran Bahasa Lisan.
4.1.1
Pendekatan.
Pendekatan mencerminkan
satu falsafah, pandangan, pegangan, atau pendirian bagi melihat, memahami, dan
mendekati sesuatu perkara. Berkaitan dengan pengajaran bahasa, Kamarudin
Hj.Husin (1988) memberikan empat jenis pendekatan iaitu:
i.
pendekatan
induktif
Berdasarkan pendekatan
induktif, pengajaran dimulakan secara melihat contoh-contoh unsur bahasa yang
diajar. Melalui contoh-contoh yang diberi itu akan membantu murid membuat
kesimpulan atau keputusan tentang aspek bahasa yang diajar.
ii.
pendekatan
deduktif
Pengajaran dibuat
dengan memberi kesimpulan atau generalisasi terlebih dahulu di awal pengajaran
dan kemudian barulah dikemukakan contoh-contoh yang sesuai selepasnya.
iii.
pendekatan
eklektik, dan
Pendekatan eklektik
adalah gabugan kedua-dua pendekatan induktif dan pendekatan deduktif bagi
membentuk satu strategi pengajaran. Model pendekatan eklektik bergantung kepada
pendekatan mana yang diberi penekanan .
iv.
pendekatan
komunikatif
Murid-murid diberi
peluang menggunakan bahasa dalam konteks dan situasi tertentu. Murid dilatih
menggunakan bahasa dengan peraturan-peraturan yang betul termasuk juga
kemahiran menggunakan bahasa mengikut konteks dan situasi.
4.1.2
Kaedah.
Kaedah adalah cara
yang digunakan dalam sesuatu proses pengajaran. Kaedah merujuk kepada cara
mengajar yang disusun dan dilaksanakan untuk mengajar kemahiran bahasa lisan
kepada murid di dalam bilik darjah. Antara kaedah yang sesuai digunakan dalam
mengajar bahasa adalah seperti kaedah tatabahasa terjemahan, kaedah terus,
kaedah nahu terjemahan, dan sebagainya.
4.1.3
Teknik.
Teknik dicipta
untuk membantu guru menjayakan sesuatu kaedah pengajaran. Antara teknik
pengajaran lisan adalah bercerita, berlakon, berbincang, sumbang saran, tunjuk
cara, main peranan, soal jawab, dan sebagainya. Teknik pengajaran ini
dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan teknik
pengajaran yang dipilih.
4.2 Intervensi: Program
Komunikasi dan Bahasa untuk Kemahiran Bahasa Lisan.
i.
Matlamat dan objektif Intervensi :
1. Memastikan murid mengenal dan mengingat abjad
huruf besar dan huruf kecil.
2. Membolehkan mereka mengenalpasti huruf secara
lisan.
3. Membolehkan mereka fasih bertutur melalui
aktiviti-aktiviti yang disediakan.
4. Membolehkan mereka berkomunikasi dengan fasih
atau baik.
Langkah
1.0 Intervensi masalah artikulasi.
Mengenalkan huruf kepada murid dan menyebutkan
bunyi huruf tersebut. Seterusnya, menggalakkan murid itu untuk menyebut balik
bunyi huruf tersebut. Aktiviti ini diulang sehingga murid tersebut menangkap
bentuk huruf dan bunyi huruf tersebut. Mengenalpasti huruf-huruf yang susah
atau tidak dapat disebut oleh murid tersebut.
1.1 Mengenal abjad
(Huruf Besar/Huruf Kecil).
Kebiasaannya, amat sukar bagi murid
berkeperluan khas untuk menenal abjad malahan mereka sering gagal untuk
mengaitkan persamaan antara huruf besar dan huruf kecil. Bagi mereka huruf
besar dan huruf kecil tiada perkaitan disebabkan oleh bentuk dan saiz tidak
sama. Dalam pengajaran, guru akan meminta mereka menyebut abjad yang
ditunjukkan secara tersusun berdasarkan kad abjad. Setiap kesalahan pelajar
mereka akan direkodkan.
Guru akan menggunakan huruf kecil
kemudian apabila murid dikatakan pandai dalam mengenal huruf kecil, guru akan
mengajar pelajar tersebut dengan huruf besar pula. Kemudian guru akan
menggunakan bahan bantu mengajar dengan meminta murid menyatakan nama huruf
yang di tunjukkan oleh kad abjad secara rawak.
|
Apabila murid berjaya mengenal abjad,
ujian dengan menggunakan kad-kad abjad bergambar dilakukan. Setiap keputusan
pencapaian direkodkan untuk dianalisa pada penilaian seterusnya.
1.2 Mengenal Huruf dengan Bunyi
Setiap murid mesti mengembangkan kefahaman
mereka tentang huruf iaitu dengan melihat samada mereka mampu untuk mengenal
huruf dengan bunyi mahupun tidak. Mengenal huruf ini amat perlu untuk diajar
sejauh mana kefahaman mereka mengenai kaitan antara huruf dengan bunyi apabila
sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) dijalankan.
Antara aktiviti yang boleh digunakan
untuk penilaian ialah guru mnenunjukkan kad bergambar dan meyebut nama objek
tersebut. Murid pula diminta untuk meneka huruf apakah bermula dengan bunyi tersebut.
Sebagai contoh, apabila guru menyebut menunjukkan gambara ikan dan menyebut
‘ikan’ maka murid harus menunjukkan jawapannya ialah ‘i’ bukannya ‘e’.
Jika guru mengemukakan 10 soalan dan murid
hanya mampu menjawab kurang daripada 3 soalan maka, pencapaian murid ini masih
lemah dalam mengaitkan hubungan atara huruf dengan bunyi.
1.3
Memahami Perkataan atau Ayat yang dibaca.
Kebanyakan kanak-kanak berkeperluan khas
boleh menyebut dan membaca ayat mahupun perkataan seperti kanak-kanak normal
namun, mereka tidak memahami mahupun mengerti apakah maksud ayat atau perkataan
yang disebut.
Sebagai contoh, apabila guru menulis
perkataan ‘ibu’, individu A yang berusia 12 tahun mampu untuk menyebut ibu
namun apabila guru bertanya ‘siapakah nama ibu kamu?’ dia menidakkan dengan
mengatakan ‘saya tiada ibu tapi saya ada emak’. Individu ini tidak faham bahawa
ibu dan emak adalah sama ertinya iaitu seorang perempuan yang melahirkannya ke
dunia ini.
Selain itu, kefahaman ini juga diajar
oleh guru dengan menyebut perkataan-perkataan yang mengandungi maksud yang sama
dan murid diminta untuk menunjukkan gambar bersesuaian dengan perkataan yang
disebut oleh guru.
Contoh:
i)
itik ii) ayam
Langkah 2.0 Terapi pertuturan
Terapi ini dilatih untuk mengungkapkan
kata-kata verbal dan bukan verbal (bahasa isyarat). Antara langkah yang perlu
diambil ialah:-
² Adakan
kegiatan atau permainan bahasa yang dapat menarik perhatian mereka. Dalam
permainan ini, perkataan yang ingin diajar perlu ringkas dan diselitkan dengan
gambar yang berwarna-warni
² Sebelum
bercakap dengan murid-murid ini, cuba dapatkan perhatian terlebih dahulu
daripada mereka supaya interaksi dengan kanak-kanak teresbut berjalan lancar.
² Untuk
berkomunikasi dengan mereka gunakan ayat pendek dan bahasa yang mudah difahami.
² Untuk
membuatkan mereka lebih tertarik dengan komunikasi kita, sambil bertutur
lakukan aksi atau lakonan yang boleh menghiburkan mereka
² Dalam
mengajar mereka latihan yang berterusan
perlu diterapkan agar nereka lebih mahir dan tidak mudah lupa
² Pilih
masa yang sesuai.
² Dalam
melaksanakan sesi pengajaran, pastikan tertumpu pada satu-satu perkara sahaja.
2.1 Alat-alat terapi yang
biasanya digunakan.
§ Wisel atau peniup hari jadi : Meniup belon
atau wisel serta peniup hari jadi.
§ Bola ping pong : Meniup bola ping pong dalam
bekas berisi air.
§ Straw : Meniup straw di dalam cawan yang
berisi air atau menyedut air menggunakan
straw.
§ Lilin : Meniup lilin yang dinyalakan api.
§ Kertas : Meniup kertas di dalam air atau
meniup kertas untuk mengeluarkan bunyi seperti wisel.
Alat-alat berikut digunakan dengan
cara murid membuat aktiviti meniup alat-alat menggunakan mulut bagi melatih
pergerakan dan keupayaan mulut mereka.
2.2 Cara pelaksanaan terapi
pertuturan
Melakukan
Latihan Senaman Muka :
1. Lidah
a.
Gerakkan lidah ke atas dan ke bawah.
b.
Gerakkan lidah ke kanan dan ke kiri.
2. Mulut
a.
Buka mulut seluas mungkin dan tutup.
b.
Buka dan tutup dengan pelahan-pelahan
c.
Buka dan tutup mulut dari pelahan semakin laju.
3. Muka
a.
Meniru riak muka berdasarkan gambar atau arahan.
4. Kunyah
a.
Kawalan pernafasan
² Cara
pernafasan menggunakan perut dan tarik nafas kemudian tahan dan hembus.
² Tarik
nafas ikut hidung atau mulut dan hembus melalui hidung atau mulut.
² Minum,sedut
dan buat buih air menggunakan straw.
² Tiup
buih-buih atau tiup wisel mengikut rentak.
² Meniup
peralatan muzik atau peralatan yang mengeluarkan bunyi
b.
Kawalan suara
² Letak
tangan di hadapan mulut
² Letak
belakang tangan di bahagian leher
Sebut
fonem /a/i/u/ dalam masa 5 saat/10 saat/ 15 saat/ 20 saat/.
Langkah
3.0 Terapi kumpulan
Apabila tiba masa yang sesuai, individu
yang mempunyai masalah bahasa lisan akan menghadiri sesi terapi secara
berkumpulan. Di sini dia akan bertemu dengan orang lain yang menghadapi masalah
yang sama dan berkongsi pengalaman masing-masing.
3.1
Teknik Penceritaan.
Guru juga mempunyai inisiatif
untuk melakukan penilaian dalam bentuk ‘story telling competition’ yang
disertai oleh setiap pelajar. Dalam pertandingan ini guru boleh menilai tahap
pertuturan pelajar dan permasalahan pelajar dalam pertuturan. Pemerhatian dalam
penilaian ini dicatatkan untuk merekodkan tahap pertuturan mahupun kepincangan
pertuturan pelajar. Malahan, apabila guru menggunakan teknik penilaian formatif
dan tidak formal ini, pelajar lebih berkeyakinan kerana pemikiran mereka bebas
daripada dihantui dengan pemeriksaan.
Langkah
4.0 Penilaian Komunikasi
Apabila guru menjalankan
penilaian komunikasi, secara tidak lansung, murid juga turut di uji dalam
pencapaian pertuturan. Hal ini kerana apabila komunikasi, murid secara tidak
lansung akan menyebut perkataan yang telah dibaca. Perkataan yang keluar dari mulut
itu menyebabkan pelajar itu bertutur. Selain itu pertuturan itu juga boleh
dimulakan dengan penggunaan huruf vokal, teknik penceritaan dan soalan kepada
pelajar, dan juga penggunaan ajukan untuk perkataan kv, kvkv, kvk, dan
seterusnya.
4.1
Pengenalan vokal dengan bunyi
Vokal yang digunakan ialah ‘a,
e, i, o, u’. guru akan menyebut bunyi vokal ini dan murid akan mengajuk bunyi
yang di keluarkan oleh guru. Bagi murid yang berkeperluan khas, mereka
kadang-kala mempunyai masalah dalam mengajuk bunyi ini lebib-lebih lagi bagi
mereka yang menghadapi masalah pertuturan. Oleh itu, guru dapat mengesan
pelajar ini daripada penilaian yang dilakukan.
4.2 Pengajaran sebutan kv, kvkv, kvk, kvk+kvk dan seterusnya.
Dalam pengajaran,
murid akan diajar dengan nama-nama huruf dan bunyi-bunyi pada setiap huruf
terlebih dahulu. Apabila murid mampu menguasai huruf dan bunyi, pengenalan
ejaan di ajar. Peringkat sebutan bermula dengan kv. Contohnya, ba, ci,cu, ce,
ce, co. Kemudian peringkat sebutan ini di tambah menjadi kvkv dan
seterusnya..Kemahiran murid dalam sebutan dinilai ketika mereka menyebut contoh
yang diberikan oleh guru.
4.3
Kebolehan membentuk abjad
Penilaian di buat ke atas murid ialah
penulisan dalam membentuk abjad. Penilaian
di buat berdasarkan tulisan murid pada ujian apabila terdapat beberapa
huruf yang di tulis tidak seperti yang di kehendaki seperti huruf ‘a’, ‘p’ , ‘l’ , ‘k’ dan beberapa huruf lain.
Mereka di katakan menghadapi masalah mengkoordinasi motor halus serta visual
motor dan visual spatial iaitu masalah penggunaan huruf besar dan menjarakkan
perkataan. Penilaian juga melihat
penambahan huruf yang salah serta kesalahan huruf secara fonologi.
Langkah 5.0 Intervensi Pengajaran
Bahasa.
5.1 Kaedah mengajar bahasa dalam situasi.
Ramai murid sukar
untuk mempelajari sesuatu dalam keadaan abstrak. Mereka perlukan situasi untuk
menggambarkan perkara yang mereka pelajari. Oleh itu kaedah ini memerlukan guru
untuk mengajar bahasa di dalam situasi yang diadakan supaya ia dapat membantu
murid-murid memahami isi pelajaran dan seterusnya membantu mereka menguasai
kemahiran bahasa yang diajar. Contohnya, guru mengadaptasi cara hidup
kanak-kanak mengikut kesesuaian dalam pembelajaran. Jika kanak-kanak tersebut
mendiami kawasan pedalaman, maka situasi membantu ayah di kebun sesuai
digunakan. Jika anak-anak mendiamai kawasan bandar, situasi melancong bersama
keluarga adalah sesuai digunakan.
5.2 Menggunakan teknik pengajaran
yang khusus ketika memperkenalkan konsep baru.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, guru harus tahu untuk mempelbagaikan cara penyampaian agar para pelajar tidak bosan dengan pelajaran yang harus mereka kuasai terutamanya menguasai teknik-teknik baru. Pelbagai jenis kaedah pengajaran telah dipelopori oleh para pakar bahasa yang boleh digunakan. Namun demikian, guru masih boleh menggunakkan kaedah sendiri yang direka khas untuk mengajar para murid.
Contoh teknik pengajaran yang selalu digunakan ialah kaedah fonik dan VAKT. Teknik VAKT pula adalah kaedah pengajaran huruf yang memerlukan murid melihat huruf sebagai Visual, Auditori, Kinestetik dan Sentuhan. Teknik pembelajaran sedia ada ini juga boleh dipelbagaikan mengikut kesesuaian.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, guru harus tahu untuk mempelbagaikan cara penyampaian agar para pelajar tidak bosan dengan pelajaran yang harus mereka kuasai terutamanya menguasai teknik-teknik baru. Pelbagai jenis kaedah pengajaran telah dipelopori oleh para pakar bahasa yang boleh digunakan. Namun demikian, guru masih boleh menggunakkan kaedah sendiri yang direka khas untuk mengajar para murid.
Contoh teknik pengajaran yang selalu digunakan ialah kaedah fonik dan VAKT. Teknik VAKT pula adalah kaedah pengajaran huruf yang memerlukan murid melihat huruf sebagai Visual, Auditori, Kinestetik dan Sentuhan. Teknik pembelajaran sedia ada ini juga boleh dipelbagaikan mengikut kesesuaian.
Kesimpulannya, Program ini direka khas
untuk kanak-kanak khas untuk memahirkan diri mereka dalam penguasan komunikasi
dan bahasa. Komunikasi dan bahasa merupakan perkara yang sukar untuk mereka
lakukan kerana mereka mempunyai fizikal lidah yang tebal. Dengan program ini
mereka dapat menguasai abjad, jenis vokal, jenis konsonan, dan bunyi-bunyinya.
Dengan ini, mereka bolehlah mengutarakan perkataan-perkataan yang lebih jelas
dan lebih yakin daripada biasa. Ini akan mendorong mereka untuk berbahasa
dengan lebih baik. Selain itu, komunikasi juga merupakan asas utama untuk
bahasa. Sekiranya mereka berjaya menguasai komunikasi , bahasa tidak akan
menjadi masalah untuk mereka untuk menguasainya. Oleh itu, semua pihak haruslah
bekerjasama untuk melahirkan kanak-kanak Sindrom Down yang mahir dari segi
komunikasi dan bahasa.
5.0
Penutup.
Akhir
sekali, guru-guru perlulah sentiasa menghadiri kursus-kursus untuk meningkatkan
keprofesionalisme. Dengan itu, diharap guru terus bersemangat untuk meneruskan
tugas dan peranan sebagai pendidik yang lebih berkualiti dan bertindak sebagai
pemangkin satu transformasi pendidikan
supaya sistem pendidikan kita akan dapat memenuhi keperluan dan
permintaan abad ini selaras dengan kemajuan dan perkembangan ilmu pengetahuan
dan kemahiran dalam pelbagai bidang di dunia. Selain itu, pengetahuan tentang
pentaksiran semata-mata adalah satu pembaziran sekiranya tidak diaplikasikan
dalam pengajaran dan pembelajaran murid.
No comments:
Post a Comment